Välkommen till din studentbostad hos Gavlegårdarna
Vi hoppas att du ska trivas hos oss. För att du ska slippa onödiga besvär eller kostnader får du här de viktigaste punkterna du måste tänka på när du flyttar in i din lägenhet.
Nycklar
Du kan hämta nycklarna på vårt kundcentrum, Utanvindsvägen 1, från klockan 12.00 den första vardagen efter att ditt hyresavtal börjat gälla.
Giltig legitimation ska tas med. För utländska medborgare krävs pass från hemlandet.
Kontrollera att antalet nycklar stämmer med antalet på kvittensen. Om det saknas en nyckel när du flyttar blir du ersättningsskyldig. En borttappad lägenhetsnyckel kostar cirka 1 500 kr per cylinder som vi måste byta.
Besiktningsprotokoll och skadeanmälan
Upptäcker du skador som inte är angivna i ditt besiktningsprotokoll, anmäler du det till oss senast 8 dagar efter ditt bostadsavtal börjat gälla. Annars finns risk att du själv blir ersättningsskyldig.
Ditt besiktningsprotokoll kan du se under Mina sidor på www.gavlegardarna.se.
Porttelefon
På Sicksackvägen 23 och Glaciärvägen 21 sitter det porttelefon vid trapphusingången. På Mina sidor kan du ange vilket namn du vill ska synas i displayen och vilket telefonnummer som ska ringas upp. Telefonnumret måste vara ett svenskt mobiltelefonnummer eller ett svenskt nummer i det fasta nätet.
Detta kan du göra först efter att du signerat ditt kontrakt.
Här anger du namn och nummer (klicka på adressen på ditt hyresavtal)
Ostädat?
Flyttstädade inte tidigare hyresgäst ordentligt? Kontakta vårt Kundcentrum på 026-17 27 00 inom två dagar, så vi kan göra en städbesiktning och åtgärda städningen.
Flyttar du in i lägenheten innan ditt avtal börjar gälla innebär det att du accepterar städningen.
Kontrollera namnskylt – missa inte viktig post
Finns ditt namn uppsatt på dörr och postbox när hyresavtalet börjat gälla? Om inte, eller om du vill lägga till ett namn på någon du delar bostaden med så kontakta vårt kundcentrum.
Bredband
Bredband ingår i alla studentlägenheter och leverantören är Bahnhof.
Hastigheten på tjänsten är 100/10 Mb/s och det är ett fast abonnemang. Det innebär att man inte kan beställa en annan tjänst med t ex högre hastighet av Bahnhof.
Har du beställt el?
El ingår inte i hyran för bostäder på Fridstaplan och Sörbygatan. Det finns många elleverantörer på marknaden att välja bland, vi tipsar om Gävle Energi.
Gå till Gävle Energi och beställning av el-avtal
Hemförsäkring
Vi har krav på hemförsäkring när man hyr av oss. Att inte ha en hemförsäkring kan bli dyrt om olyckan är framme. T ex kan en brand eller vattenskada börja hos grannen men spridas till dig med stora kostnader som följd.
Konsumentservice är en oberoende jämförelse- och informationstjänst där du kan läsa om olika hemförsäkringar.
Betala hyran enklare?
Med autogiro missar du aldrig ett betalningsdatum, det sköts automatiskt. Om du inte betalar hyran i tid skickas ärendet till inkasso med extra kostnader för dig som följd.