Till startsida
Mina sidor

Så betalar du hyran

Gavlegårdarnas hyror betalas i förskott, en månad i taget. Vill du underlätta din hyresbetalning erbjuder vi både autogiro och e-faktura. 

Betala enklare med autogiro eller e-faktura 

Om du har autogiro slipper du fundera på om dina räkningar kommer in i tid. När det datum du valt infaller överför din bank automatiskt pengarna från ditt konto till oss. Det är viktigt att du har tillräckligt med pengar på ditt konto den dagen. 

Ansök om autogiro

För att kunna betala med e-faktura anmäler du det på din internetbank. 

Sen betalning 

Om du inte kan betala hyran i tid är det viktigt att du hör av dig till oss innan förfallodatumet.

Om du inte betalar i tid skickar vi ditt ärende till inkasso. Du är då skyldig att betala inkassokostnad och ränta på beloppet. Intrum Justitia är det företag som skickar inkassokravet.  

Har du frågor kring inkassokravet kontaktar du Intrum Justitia

Vanliga frågor om hyresbetalning

  • Kan jag bestämma vilket datum hyran ska dras via autogiro?

    Du kan välja den 20:e 25:e eller sista i månaden för dragningen av autogirot.
    Om dragningsdatumet infaller en lördag, söndag eller helgdag dras pengarna vid närmast vardag före dragningsdatum.

  • Vad händer om jag inte fått lön innan datumet för autogirodragningen?

    Om pengar saknas vid första dragningstillfället, gör vi två försök till att dra pengar från kontot.

  • Kan jag stoppa min autogirobetalning?

    Om du tillfälligt behöver stoppa eller avsluta din autogirobetalning behöver du kontakta oss.

  • Kan jag byta bankkonto för autogiro?

    Om du ska byta till en annan bank så hjälper din nya bank dig med att flytta över autogirot.
    Om du vill att pengarna på autogirot ska dras från ett annat konto inom samma bank kan du göra det i din internetbank. Om du behöver hjälp med detta, kontakta din bank.

  • Var kan jag se mina avier/fakturor?

    Du hittar din avi på Mina Sidor under fliken “Profil”.

  • Kan jag flytta förfallodatum eller dela upp en hyresbetalning?

    Om du inte kan betala hyran i tid och behöver längre tid på dig att betala så behöver du så fort som möjligt kontakta oss för att ansöka om anstånd.