Vår årliga hyresgästundersökning
Hyresgästundersökning 2025
Varje år skickar vi ut en omfattande hyresgästundersökning som handlar om boendemiljön, det egna boendet, området och närmiljön.
År 2025 var det närmare 60% av de som fick undersökningen skickad till sig som besvarade den, och vi är så tacksamma för det! Era svar är viktiga för oss och hjälper oss att se inom vilka områden vi lyckats och var vi behöver lägga resurser för att bli bättre.
Resultatet för 2025 ligger i linje med utfallen från tidigare år och vi har nu ett stabilt underlag att arbeta vidare med. Här nedan kan du läsa mer om årets resultat och även se hur varje område eller stadsdel besvarade den inom respektive område.

Serviceindex
Serviceindex innehåller frågor inom dessa områden:
Ta kunden på allvar: exempelvis bemötande, besökstider, få tag på rätt person, information om vad som ska ske i huset.
Trygghet: exempelvis belysning, kontakt med grannar, personlig trygghet i trapphuset och i området, trivsel i huset, förrådets och bostadens säkerhet mot inbrott.
Rent och snyggt: exempelvis hantering av hushållssopor, skötsel av utemiljö, snöröjning och sandning, städning av trapphus och gemensamma utrymmen.
Hjälp när det behövs: exempelvis felanmälan, få felet åtgärdat i tid, hur reparatören städade efter sig och kvaliteten på det utförda arbetet.
I fritextsvaren kan vi se att fler önskar bättre städning i de gemensamma utrymmen så som trapphus, tvättstugor och återvinningsrum. Flera lämnar kommentarer om att vi som bolag har blivit bättre på att informera i god tid – kul! Vi kan även se att många önskar att möjligheten att följa sina ärenden i realtid.
Årets undersökning visar att vi har fått bättre resultat jämfört med tidigare år, inom våra besökstider, hur vi håller våra löften och kring vår e-posthantering.


Produktindex
Produktindex innehåller frågor inom dessa områden:
Lägenhet: exempelvis ljudisolering, tillgång till dagsljus, luftkvalitet, bostadens planlösning, temperatur, trivsel och bostadens utrustning.
Allmänna utrymmen: exempelvis möjligheten att få tvättider, torkmöjligheter i tvättstugan, utrustningen i tvättstugan, underhåll av trapphus, utformning av entré och trivsel i trapphus.
Utemiljö: exempelvis tillgång till bänkar och bord, trafikmiljö i närområdet, utformning av gård och närmiljö samt val av blommor, buskar och träd.
Inom produktindex ligger vi stabilt jämfört med tidigare år. Där vi ser den tydligaste ökningen är kopplad till utemiljön, och då främst när det kommer till tillgången till bänkar och bord. Kul!
I fritextsvaren kan vi se att många upplever att det både körs och parkeras med fordon på innergårdar, vilket skapar irritation och otrygghet. Flertalet lämnar kommentarer med önskemål om att sätta upp vägbulor eller grindar för att förhindra trafik på innergårdarna.
Gällande underhåll i bostäderna ökar vi i årets undersökning med närmare 1% jämfört med år 2024, härligt!


Profil
Profilavsnittet innehåller frågor inom dessa områden:
Om Gavlegårdarna är mån om sina hyresgäster.
Om man kan rekommendera Gavlegårdarna som hyresvärd och förvaltare.
Om man känner igen de entreprenörer som Gavlegårdarna anlitar, samt om man känner igen Gavlegårdarnas egna personal.
Inom profilavsnittet ligger vi på ungefär samma linje som tidigare år, vi har ökat med 1,5% sedan förra året gällande andelen som besvarat att vi är ganska bra och mycket bra, men i fritextsvaren kan vi se att det finns både negativa och positiva åsikter om Gavlegårdarna som hyresvärd – och att det finns ett behov av förbättringar inom service, underhåll och trygghet.


Attraktivitet
Attraktivitetsavsnittet innehåller frågor inom dessa områden:
Om man kan rekommendera någon annan att flytta till kvarteret eller bostadsområdet.
Om man talar väl om kvarteret eller bostadsområdet.
Frågor kring trivseln i kvarteret eller bostadsområdet.
Vi kan i årets undersökning se att resultatet ökat något sedan förra årets undersökning, och vi kan se att resultatet i samtliga delfrågor är betydligt högre än branschmedelvärdet, vilket visar att våra hyresgäster trivs i sitt bostadsområde och kvarter – men vi kan också se att det finns flera förbättringsområden att arbeta vidare med.


Valuta för hyran
Detta avsnitt innehåller bara en fråga, och det är om hyresgästen anser att den får valuta för hyrespengen. Här har resultatet backat på totalen och många som har besvarat hyresgästundersökningen har lämnat fritextsvar gällande hyran och den årliga hyresghöjningen.
De som känner att de får mest valuta för hyrespengen är våra hyresgäster som bor i Södra Hemlingby, Forsbacka och på Norr.


Helhetsbetyg för Gavlegårdarna
På det totala har resultatet för helhetsbetyget för Gavlegårdarna sjunkit något, men ser man till respektive bostadsområde är det fler som ligger långt över 80% än förra året, då denna fråga var ny för undersökningen.
Det är endast ett av femton bostadsområden som ligger under 80% i helhetsbetyget för Gavlegårdarna.
