Gå direkt till innehållet
To startpage
Mina sidor

Skadesamordnaren jagar dolda skador

Brand- eller vattenskador kan uppstå på många sätt och du som hyresgäst behöver inte ens ha orsakat den själv, det kan vara en granne som varit oaktsam. Oavsett orsak kan skadan som drabbar dig bli förödande.
Gavlegårdarnas skadesamordnare har till uppgift att utreda skador efter vatten och brand, samt bedöma hur omfattande arbetet med att återställa bostaden blir.

En vanlig dag för våra skadesamordnare börjar med en genomgång av inkomna felanmälningar. Därefter kontaktas hyresgästerna och tid för besök bokas. Sedan är det ut och försöka lokalisera och bedöma hur omfattande skadorna är.

Ett aktuellt exempel är en lägenhet som drabbades av översvämning på grund av stopp i stammarna. Avloppsvatten fyllde bostaden och rann ut i trapphuset. Tack vare att hyresgästen hade en gällande hemförsäkring kunde situationen lösas ekonomiskt. Det är en viktig påminnelse: utan en hemförsäkring kan du som hyresgäst stå ensam med höga kostnader för förstörda ägodelar och evakuering, även om skadan orsakats av ett fel i fastigheten eller av en granne.

Viktigt att ha en hemförsäkring

För din egen trygghet är det viktigt att du har en hemförsäkring. Utan den har du tyvärr ingen möjlighet att få ersättning eller hjälp med ersättningsboende om något skulle hända. Att teckna en försäkring kostar lite, men skyddar dig från utgifter som annars kan bli väldigt höga.

Förebyggande arbete och ditt ansvar

Återkommande information är vårt främsta sätt att nå dig som hyresgäst. Vi försöker hela tiden nå ut med råd om hur du kan förebygga bränder och vattenskador, bland annat via vårt nyhetsbrev. Det är viktigt att du själv förebygger för eventuella olyckor och skador.
Ett bra tips för förråd i källare är att aldrig ställa saker direkt på golvet. Använd hyllor och lägg gärna lagerpallar på golvet så att kartonger och liknande inte står direkt på marken. Skulle det bli ett rejält regnoväder (igen) och vatten tar sig in i förrådsdelarna kan det stå fuktigt länge och bilda påväxt.

Skadesamordnare fuktmäter i hyresgäst badrum.
Skadesamordnaren Thomas mäter hur det ser ut med fukt under våtrumsmattan i ett badrum.

Efterarbete och återställning

Vi återställer alltid bostaden om det är möjligt, beroende på skadans omfattning (till exempel vid brand). Efter en kontroll av den skadade bostaden bokar våra skadesamordnare entreprenörer för sanering, byggnation och allt annat som krävs för att återställa bostaden.
Återställningsarbetet kan ta allt från några veckor upp till ett halvår. Vår förhoppning är dock alltid att du ska kunna flytta tillbaka till sin bostad så snart det bara går.

Vattenskador

Vattenskador uppstår ofta på grund av bristfälligt underhåll av rör och avlopp, men också på grund av oaktsamhet.

Tänk på detta:

  • Var försiktig med överdriven städning i badrummet. Att duscha av väggar, tak och golv med duschslangen är en bidragande orsak till vattenskada. Ett badrum är ett våtrum, men det betyder inte att hela rummet kan spolas med vatten.
  • Håll koll under diskbänken och se till att diskmaskinslangar inte läcker.
  • Gör en felanmälan direkt om du upptäcker vattensamlingar på golvet! Oftast i direkt närhet till diskmaskin, kyl eller frys.

Många hus behöver stambyten. Ett stambyte utförs efter 40–50 år för att uppdatera igenslammade rör. På Nordost, i centrala Gävle, har vi ett stamrustprojekt på gång just nu.

Brandskador

De vanligaste orsakerna till bränder är i samband med matlagning och laddning av batterier.

Så undviker du brand:

  • Ladda aldrig mobiltelefoner eller batterier till el-cyklar/el-sparkcyklar utan uppsikt, och aldrig på natten.
  • Vid matlagning (särskilt fritering): håll koll på oljan, ha ett lock i beredskap och ha aldrig köksfläkten igång. Om det tar eld, lägg på locket – häll aldrig vatten på elden.
  • Lämna aldrig levande ljus utan uppsikt. Det går fort om elden får tag i brännbart material.