Hoppa till innehåll

Vattnet i magasinen sjunker

När värmen ligger på, som den gjort nu en tid, sjunker vattnet snabbt i de magasin som försörjer oss med dricksvatten. Det livsviktiga vattnet ska räcka till många och tillsammans kan vi hjälpas åt att hålla nivåerna i magasinen.

I våra områden har vi i våra utemiljöer investerat mycket för att du som hyresgäst ska kunna känna dig nöjd, trygg och kunna njuta av vackra blommor och planteringar.
På Nordost investerade vi förra året i två egna vattentankar under marken där vi samlar regnvatten och smältvatten för att sedan använda det vid bevattningar av utemiljöerna på Nordost. Förhoppningsvis kommer vi att bygga ut detta i andra områden där det är möjligt.

Vi använder dessutom åvatten som vi transporterar ut till bostadsområden för att göra vårt till att spara på dricksvattnet. Men på många ställen har vi tyvärr idag inga andra möjligheter än att tvingas använda vatten från hushållen, detta för att växterna inte ska dö och vi måste investera nya planteringar. Men vi gör vad vi kan hela tiden och vi fortsätter att utveckla så att vi kan ta tillvara på det vatten som kommer från skyn och från våra vattendrag i området.

Vi hoppas att vi tillsammans kan hjälpas åt att spara det vi kan genom att exempelvis inte duscha för ofta och länge, inte låta vattenkranarna stå och rinna i onödan och framför allt inte fylla stora pooler med färskvattnet.

En skön sommar önskar Utemiljögruppen på Gavlegårdarna

Elbilar får inte laddas i vanliga eluttag

Tänk på att om du har elbil är det inte tillåtet att ladda bilens batteri från ett vanligt eluttag, varken i garage, via elstolpe på parkeringen eller från eluttag i gemensamma utrymmen.

Att ladda din elbil i ett vanligt eluttag kan innebära allvarliga säkerhetsproblem då vanliga eluttag och kablar inte är dimensionerade för hög belastning under lång tid. Om de används i högre intensitet än rekommenderat, ökar brandrisken.

Här kan du läsa mer om laddning av elbilar >>

Eldningsförbud i Gävleborgs län

Det är väldigt torrt i skog och mark och Länsstyrelsen meddelar att eldningsförbud i skog och mark råder i hela Gävleborgs län. På grund av vädret kan Länsstyrelsens restriktioner skärpas fort. Du kan själv via Länsstyrelsens webb hålla dig uppdaterad om aktuellt läge.

Läs mer om eldningsförbudet >>

Nu kommer värmen

Väderprognosen säger nu att vi kommer att få värme den närmsta veckan och det påverkar klimatet i våra boenden.

De flesta av våra hus har frånluftsventilation eller självdrag. Båda varianterna bygger på att luft lämnar lägenheterna genom ventilationen och ny luft kommer in direkt utifrån genom ventiler i fönster eller vägg. Om luften utanför är väldigt varm så blir det varmt inomhus. När det blir extremt varmt ute har vi tyvärr inga möjligheter att påverka klimatet inomhus. Det betyder att Gavlegårdarna inte har möjlighet att betala ut ersättning, om det inte visar sig att värme- eller ventilationssystemet i huset är trasigt. Däremot finns det några saker du som hyresgäst kan göra för att få det lite svalare inne:

  • Stäng ute solen
    Dra ner persienner och dra för gardiner under dagen, så stänger du ute solens hetta. Se till att stänga alla fönster så snart solen når ditt hus och behåll dem fortsatt stängda under den varmaste delen av dagen. Vänta sedan med att öppna fönstren till det är tillräckligt svalt att ha dem öppna hela natten.
  • Öppna upp
    Sov alltid med öppet fönster. Välj de som är strategiskt bäst placerade så att den svalare luften börjar blåsa in redan på kvällen. Se till att ha alla innerdörrar öppna under dagen, till och med garderobsdörrar och köksluckor, det gör att dagshettan inte lagras och det går snabbare att få svalt på kvällen.
  • Fixa korsdrag
    Korsdrag med start tidigt på morgonen kan fungera bra. Se till att persiennerna på södersidan är nere och öppna sedan två fönster i var ände av bostaden. En liten glipa räcker.
  • Blöt ner ett lakan
    Om det ändå inte räcker att öppna fönstren, prova att spreja ett lakan med kallt vatten. Häng det sedan för ett öppet fönster, så kommer vinden som passerar in genom att fönstret att kylas ner.
  • Köp fläktar
    Luftkonditionering känns kanske lite överdrivet på våra breddgrader. Satsa istället på en takfläkt eller en vanlig bordsfläkt och placera den så att den får upp den svalare luften från golvet och blåser varm luft upp mot taket. Men det är ingen idé att lämna en fläkt på i ett rum där ingen vistas, då blir rummet faktiskt bara varmare.
  • Fixa bra luftcirkulation
    Om du bor i lägenhet är det bra att använda två olika sorters fläktar för att få bra luftcirkulation. Placera en frånluftsfläkt i närheten av ett fönster och en annan, fram- och-tillbakagående fläkt, nära ett andra fönster så att ny, kall vind kommer in. Ett sådant fläktsamarbete fungerar dock bara när temperaturen är lägre utomhus än inomhus, det vill säga nattetid eller molniga dagar.
  • Fyll skål med is
    Ordna luftkonditionering på egen hand. Fyll en grund skål med mycket is. Ställ skålen framför fläkten och dra igång den; i takt med att isen avdunstar, kommer luften i rummet att kylas ner.
    Du kan också lägga in plastflaskor i frysen och placera dem i sängen.
  • Stäng av datorn
    Stäng av alla värmekällor i bostaden. Använd inte spisen eller den vanliga ugnen, ät en sallad istället eller använd mikrovågsugnen om du vill äta något varmt. Stäng av datorn när du inte använder den och låt inte tv:n stå på i värmealstrande stand-by-läge.
  • Duscha kallt
    Undvik all form av varmt vatten och ånga. Duscha inte varmt, diska inte och vänta med att tvätta och laga mat tills det mörknat. Kolla också att packningarna runt ugn, diskmaskin och tvättmaskin är i gott skick så att ingen värme slipper ut.

Information om pooler och studsmattor

Flicka med röda simglasögon i pool Nu är sommaren och loven här och många vill gärna ha en pool eller en studsmatta som barnen kan använda för både bad och lek.

Men får du verkligen ställa upp dessa leksaker hur som helst?

Hos Gavlegårdarna får du ställa upp både pool och studsmatta om du bor i ett radhus eller i en lägenhet med egen tomt. Du måste dock ha staket runt tomten. Poolen måste dessutom kunna täckas över med ett säkert poolskydd när den inte används.

Särskilda regler kring pooler

En plaskdamm med maximalt 20 cm vattendjup behöver inte ha särskilt skydd. Bassänger och pooler djupare än 20 cm på tomtmark ska ha skydd mot barnolycksfall:

  • Ett minst 0.9 m högt staket runt poolen. Grind ska inte kunna öppnas av barn.
  • En skyddstäckning med presenning eller skyddsnät ska täcka poolen när man inte använder den.
  • Som ägare av en pool är du juridiskt ansvarig för att det inte händer någon olycka.

Tänk också på:

  • Det är inte tillåtet att fylla poolen med varmvatten från lägenheten.
  • Vid avtappning av poolen måste du se till att vattnet inte orsakar skada på fastigheten. Du blir själv ersättningsskyldig för alla eventuella skador.
  • Visa hänsyn så att dina grannar inte störs av lekutrustning, badande etc.

Funderar du på att beställa Tillval eller inkoppling av maskin?

Det drar ihop sig till semestertider och då kommer möjligheten att göra dessa beställningar att ligga nere under några veckor.

För beställning av inkoppling av egen diskmaskin eller tvättmaskin ligger hanteringen nere från 8 juni och sju veckor framåt. Den 27 juli återupptar vi dessa beställningar igen.

För beställning av Tillval, t ex tvättmaskin, torktumlare och diskmaskin ligger hanteringen nere från 22 juni och fyra veckor framåt. Den 20 juli återupptar vi Tillvalsbeställningarna igen.

Vill du hinna få något av ovanstående arbeten utfört före semesteruppehållet råder vi dig att beställa så snart som möjligt, speciellt om det behövs förarbeten i form av el och VVS.

Sandupptagningen i Gavlegårdarnas områden har startat!

Bil som sopar upp sand

Vintern 2019/2020 bör väl gå till historieböckerna som en av våra mildaste och minst snöiga vintrar. Dock har vi mängder av sand som nu måste bort.

Körschemat för Gavlegårdarnas sandupptagning ser ut på följande sätt:
Brynäs, Bomhus och Hamrånge sopas just nu. Därefter påbörjas Hedesunda, Andersberg, Kristinaplan, Söder, Norr, Sätra och Valbo/Hagaström. Arbetet beräknas vara klart senast 20 maj.

All sand som legat på vägarna under vintern återanvänds och blir lämpligt fyllnadsmaterial.

(mer…)

Vad gäller kring hyresbetalningar i Coronatider?

På grund av oron kring Corona-viruset har Gavlegårdarna tidigare berättat att vi förändrar en del i reglerna kring hyresinbetalningar.

För dig som hyr en bostad, garage, förråd eller liknande

Spärr för anstånd tas bort tillfälligt

I normala fall finns en spärr som säger att du som hyresgäst enbart kan få anstånd på din hyra vid två tillfällen på ett år – och det måste ha gått minst sex månader mellan tillfällena. Den spärren tas tillfälligt bort. Det betyder att du som hyresgäst inte kommer att nekas anstånd enbart på grund av tidsaspekten. Om du nyligen fått ett anstånd beviljat kan du under en period få det igen.
Regeländringen betyder däremot inte att alla som söker anstånd kommer att få det. Det är viktigt att du uppfyller de krav vi ställer på dig som hyresgäst. Här ska vi försöka beskriva vad det handlar om.

Kontakta oss alltid

Om du inte kan betala din hyra i tid är det ditt ansvar att kontakta Gavlegårdarna. Det måste du göra innan hyran förfaller, alltså före det förfallodatum som står på fakturan.

Beskriv din situation

För att Gavlegårdarna ska kunna bevilja ett anstånd på hyran behöver vi först göra en individuell prövning av just din situation, precis som vi alltid gör.
Det här innebär att vi vill veta orsaken till att du inte kan betala i tid, men också vad du har för plan för att lösa din situation längre fram. Finns det ingen speciell anledning till att du inte kan betala din hyra, och om du heller inte kan presentera hur det ser ut framöver, är det svårt för Gavlegårdarna att säga ja till ett anstånd.
Handlar det däremot om att du väntar på ersättningar från a-kassa, försörjningsstöd eller liknande, kommer vi de allra flesta fall att bevilja anstånd.

Vad innebär ett anstånd?

Gavlegårdarna kan i vissa fall ge anstånd som innebär att du får skjuta upp hela hyran till nästa månad. Men att betala två hyror vid ett tillfälle kan vara väldigt tungt, därför vill vi i första hand hitta en lösning där du som hyresgäst betalar en del av hyran nu och resten i slutet av nästa månad.

Vad händer om du har ärenden hos inkasso?

Har du redan idag hyror som ligger hos inkasso/kronofogden kan det bli svårt att få ytterligare anstånd. Men, i samråd med vårt inkassobolag, kommer Gavlegårdarna att vara något mer generös med avbetalningslösningar för hyror och fakturor som ligger hos inkasso.

Anstånd ges en månad i taget

Gavlegårdarna lämnar anstånd för en månad i taget. Det innebär att du behöver kontakta oss igen om dina problem att betala fortsätter. Vi måste vara uppdaterade kring din situation och löpande träffa nya överenskommelser om lösningar.

Längre ledtider

Gavlegårdarna räknar med längre handläggningstider än normalt gällande förfrågningar om anstånd och avbetalningar. Vi kommer dock att återkoppla till alla som söker oss med ett ärende. Förbered dig gärna inför vår kontakt genom att fundera igenom vad som är orsaken till att du inte kan betala, men också hur din plan ser ut framåt. Inga ärenden skickas till inkasso förrän vi har återkopplat på din förfrågan.

Hur tar du kontakt?

Har du ett ärende gällande anstånd eller avbetalning på hyran kontaktar du oss genom vårt Kundcentrum på 026-172700 eller på e-post till
Skicka med information kring dina personuppgifter, varför du inte kan betala hyran och hur det ser ut framåt. Ju mer och tydligare information vi får, desto snabbare kan du få svar. Det är också din information som hjälper oss att fatta väl grundade beslut.

För dig som hyr en kommersiell lokal, kontor, butik, restaurang, café eller liknande

Gavlegårdarna gör individuella prövningar och bedömningar kring anstånd, avbetalningar och rabatter. I linje med Regeringens beslut kommer vissa kunder att ges hyresrabatt. För övriga kan det vara aktuellt med avbetalningar, anstånd eller andra lösningar.
Kunder som inte kontaktat oss gällande betalningar, skicka e-post till så återkommer vi för ett samtal kring vilka alternativ som är möjliga.

Planerar du att besöka vårt Kundcentrum?

Vi på Gavlegårdarna vill minimera riskerna för smittspridning och ser då helst att om du tänker besöka vårt Kundcentrum av någon anledning funderar på om du måste göra det precis nu. Om ditt ärende är att titta på tapeter eller bara fråga om något generellt så kanske det kan vänta tills den nuvarande situationen med corona-viruset är under kontroll.

Många vanliga ärenden och felanmälningar kan du lösa via vår webbplats eller genom att ringa vårt Kundcentrum.

Varning för bedrägerier!

Gavlegårdarna har fått signaler om att hyresgäster under de senaste dagarna har utsatts för bedrägeriförsök.

Personer som säger sig representera oss har via telefon uppgett att vi just nu genomför en enkätundersökning kring hur våra hyresgäster trivs med sitt boende. I samband med undersökningen erbjuds du som hyresgäst en bonus och ombeds därför att lämna ut ditt kontonummer.

Gavlegårdarna skulle under inga omständigheter begära bank- eller kontouppgifter från våra hyresgäster, varken via telefon eller vid hembesök.

Just nu genomför vi heller inga enkäter eller undersökningar på det här temat, detta görs ju enbart via den Nöjd-Kund-Undersökning (NKI) som vi skickar ut en gång om året, digitalt och per post.

Polisen har varnat för att risken för bedrägerier ökar markant under de omständigheter som just nu råder i och med Corona-Covid -19. Det är därför viktigt att du är uppmärksam på personer som utger sig för att representera Gavlegårdarna på telefon eller andra sätt.