Hoppa till innehåll

Pressträff på Gavlegårdarna 12 oktober kl. 13.00

Gavlegårdarna har idag, 12 oktober, haft en pressträff gällande höghusbranden på Öster och översvämningarna som skyfallet i augusti orsakade.

Se pressträffen >>

UPPDATERAD INFO 21-10-11! Branden på Öster

UPPDATERAD INFO —————

Räddningstjänstens insats på Norra Fiskargatan 1 är avslutad. Räddningstjänsten kommer att rondera fastigheten under en tid framöver.

Tillträde till lägenheterna på Norra Fiskargatan 1A, kommer att dröja och Gavlegårdarnas bevakningsföretag, Avarn, bevakar för närvarande Norra Fiskargatan 1A för att se till att inte obehöriga tar sig in i huset.

Se till att hålla kontakt med ditt försäkringsbolag om du är hyresgäst på Norra Fiskargatan 1A.
Helhetsbedömningen av skadorna på huset är inte klar och Gavlegårdarna kan i dagsläget inte säga något om när tillträde till lägenheterna kan ske.

Garaget på Norra Fiskargatan 1 är nu öppet. In- och utpassering kan nu ske som tidigare.

—————

En sida med frågor och svar för dig som drabbats av eldsvådan på Öster har upprättats. Den sidan kommer att fyllas på med fler frågor och svar.
Visa sida med frågor och svar >>

För hjälp med kläder och andra förnödenheter, eller för att få prata med någon, kan du vända dig till Röda Korset.
Kontaktperson på Röda Korset är:
Anders Jansson Gladh, tel. 072-963 30 88

Kontakt:

Du som är hyresgäst hos oss kan kontakta Gavlegårdarna på telefon 026-17 27 00. Under dagtid når du då vårt kundcentrum.
Övrig tid kommer du i kontakt med Avarn som sköter vår bevakning på nätter och helger.

För pressfrågor, kontakta Chef Verksamhetsstöd, Peter Levin på telefon 076-518 96 08 eller maila

Aktuell information kräver aktuella kontaktuppgifter

Mobiltelefon SMS Efter översvämningarna har det blivit allt viktigare att få ut information snabbt. SMS är en mycket bra kanal för det. De allra flesta har en mobiltelefon som kan ta emot ett textmeddelande. Och det är via den kanalen vi nu meddelar akut och viktig information till våra hyresgäster.

Men för att vi ska veta att alla får den information vi skickar via SMS måste det också säkerställas att kontaktuppgifterna du lämnat ligger inlagda rätt.

Alla som har ett avtal med oss kan enkelt kolla det genom att logga in på Mina sidor via www.gavlegardarna.se/mina-sidor

Så här gör du:

1. Gå in på www.gavlegardarna.se och logga in på ”Mina sidor”. Klicka sedan på ”Profil/Fakturor”.

""

2. Klicka på ”Redigera profil”

""

3. Fyll i aktuell information i rutorna. Se till att inte använda skrivtecken som ex. bindestreck, punkter eller kommatecken (ex 0701234567). Endast ett nummer per ruta får skrivas in. Det är oerhört viktigt att ditt mobiltelefonnummer är skrivet i rutan ”Telefon mobil”, annars får du inte den viktiga information du behöver.

""

Inre lägenhetsunderhåll sätts på paus

På grund av den ökade arbetsbelastningen efter översvämningarna för snart två veckor sedan måste vi nu sätta allt inre lägenhetsunderhåll på paus tillsvidare.

Prioritering gällande ärenden efter översvämningarna

Många hyresgäster har fått stora skador i sitt boende efter de stora översvämningarna som drabbade området. Det har medfört att vi fått långa telefonköer och långa väntetider på att få den hjälp alla behöver.

Nu ber vi dig som inte har ärenden gällande just översvämningarna eller har absolut akuta ärenden att vänta med dessa ett tag till.
Vi jobbar på så gott det går och vi ber er att ha tålamod i detta eftersom vi har många drabbade hyresgäster som behöver stöd och hjälp i första hand.

Bedrägeriförsök hos drabbade hyresgäster

Gavlegårdarna har fått signaler att hyresgäster som drabbats av översvämningarna nu har utsatts för olika bedrägeriförsök. 

Den information som kommit till Gavlegårdarnas kännedom handlar om hyresgäster som blivit uppringda av personer som säger sig representera ett företag som registrerar alla vattenskadade lägenheter. Under samtalets gång vill man att hyresgästen ska identifiera sig via sitt bank-id.

Hyresgäster har dessutom vittnat om att personer ringer på dörren och erbjuder sig att sanera vattenfyllda källare. Personerna kan inte visa giltiga legitimationer och har heller inga arbetskläder eller verktyg, bara stora väskor.

– Det är oerhört olyckligt och osmakligt att utnyttja människor som redan är drabbade och som fått sina hem och saker förstörda, säger Ann-Sofie Thornberg, chef för Gavlegårdarnas boendeavdelning.

Gavlegårdarna känner inte till i vilken omfattning bedrägeriförsöken skett, men är nu tydliga med att alla hyresgäster ska vara vaksamma.

–  Vi råder alla att inte identifiera sig med bank-id på telefon. Vi känner inte till någon som registrerar våra hyresgästers översvämningsdrabbade hem, säger Ann-Sofie Thornberg.

– Släpp heller aldrig in någon i din bostad som inte kan visa en giltig legitimation. Våra medarbetare och entreprenörer har alla en legitimation med sig på hembesök hos våra hyresgäster. Så var försiktig, för inte en enda hyresgäst ska behöva drabbas av det här, situationen är nog tuff som den är.

Så här tyckte våra hyresgäster i undersökningen för 2020

Varje år skickar Gavlegårdarna ut en omfattande enkätundersökning för att samla in de boendes åsikter kring en mängd frågor. Enkäten kallas NKI (Nöjd-Kund-Index) och används av många bostadsbolag i Sverige. Det gör att resultaten kan jämföras med andras, men också med Gavlegårdarnas egen historik. Inom vilka områden har vi lyckats och var behöver vi lägga extra resurser för att förbättra oss?

2020 svarade närmare 58% av de 6 372 hushåll som fick vår NKI. Det är ett fantastiskt resultat, för vi vet att frågorna är många. Vi vill därför tacka alla som tagit sig tid att hjälpa oss i vår fortsatta planering för att du som hyresgäst ska känna dig hemma hos oss.

Här kan du se några av de resultat som kom fram vid 2020 års undersökning >>

Tillsammans minskar vi risken för bränder

Med anledning av flera bränder i lägenheter och i synnerhet på balkonger har vårt försäkringsbolag Svenska Kommun Försäkrings AB, kommit med följande rekommendationer för att minska risken för bränder.

Att du som hyresgäst och boende:

• inte förvarar brännbart material på balkongerna, som exempelvis däck, kartonger, sopsäckar etc.
• ser till så att cigaretter, fimpar och aska från cigaretter förvaras i obrännbart kärl
• inte grilla på balkongen. (Gäller ej elgrill)
• inte använder levande ljus utan uppsikt. Ej heller marschaller.

Som fastighetsbolag är vi måna om att ni som hyresgäster har ett tryggt och säkert boende. En brand kan innebära mycket stora konsekvenser om den sprids exempelvis till vinden. Stora värden går till spillo, ägodelar förloras, annat boende måste ordnas och inte minst kan människor komma till allvarlig skada.

Vi uppmanar er att följa dessa rekommendationer och hjälpa till med att minska dessa risker.

Gavlegårdarna

Extra resurser med gräsklippning

Sommaren slog till med kraft och just nu växer gräset så det knakar!

Vi ligger tyvärr lite efter med klippning av gräsytor i vissa områden, men vi har satt in extra resurser och gör så gott det går för att komma i kapp.
Vi hoppas på överseende med detta!

Ogräsbekämpning med skum

Bild på maskros bland stenar

I Sätra, Valbo, Forsbacka och på Ericssonska stiftelsen kommer vi att utföra ogräsbekämpning med hjälp av ett skum. Skummet framställs genom ett extrakt utav växtsocker som utvunnits ur majs och kokos och det har en tjock och kraftig konsistens med en svag söt doft. Skummet är helt ofarligt för både människor och djur. Skummet ligger kvar på marken cirka 20-30 minuter.
Företaget som utför ogräsbekämpningen heter Svensk ogräsbekämpning.

Läs mer om metoden på Svensk ogräsbekämpnings webbplats >>