Gå direkt till innehållet
To startpage
Mina sidor

Så hanterar vi störningsärenden

Att bo i ett flerfamiljshus innebär att vi delar vardagen med våra grannar. För att alla ska trivas är en ömsesidig hänsyn också viktig. Samtidigt är det viktigt att komma ihåg att viss aktivitet och vanliga ljud hör till livet.
Det är så vi tillsammans skapar en godare grannsämja och en tryggare boendemiljö!

Men om en granne spelar väldigt hög musik ofta, eller har många stökiga fester, är det en störning som inte är okej. Om sådana problem fortsätter, trots att grannen har fått varningar, kan denne till slut bli av med sitt bostadsavtal och tvingas flytta. Hos Gavlegårdarna kan man då inte söka bostad igen på minst två år.

Gavlegårdarnas Bosociala avdelning tar hand om alla störningsärenden som kommer in. För att kunna gå vidare med ärendet måste vi ha underlag på att störningen har ägt rum. Att bara ringa in till oss under kontorstid och berätta vad som hänt räcker oftast inte.

  • Vi ber dig alltid att ringa vår Trygghetsjour (ADDICI) på telefon 026-17 28 20 vid upplevda störningar. De har jour dygnet runt. Ringer du Polisen för att du störs av grannen nås Gavlegårdarna inte av den anmälan. Det beror på att vi inte får ta del av deras rapporter.
    Om det är akut – som vid hot, våld eller om någon far illa kontaktar du självklart Polisen.
  • Trygghetsjouren åker ut till platsen där störningen pågår. En rapport skrivs och skickas alltid till oss som då blir vårt underlag. De försöker samtidigt se till att störningarna tar slut där och då.

Vad händer när du anmäler en störning?

När vi får in en konstaterad störning undersöker vi först om det är en störning som är allvarlig nog i lagens mening. Vi tar då kontakt med den störande hyresgästen för att berätta om anmälan. I de flesta fall brukar problemet lösa sig efter detta samtal.
Får vi in flera konstaterade störningar på samma hyresgäst, skickar vi ett varningsbrev (en anmodan). I brevet står det att om störningarna fortsätter, kan hyresavtalet komma att sägas upp. Vi måste också underrätta om ärendet för Socialnämnden i samband med att vi skickar varningen till den störande hyresgästen.

Att tänka på när du anmäler:
• Du måste alltid uppge ditt namn och din adress när du gör anmälan. Annars kan vi inte hantera den.
Du är alltid anonym i ärendet gentemot den granne som stör.

Exempel på ljud man får acceptera med om man bor i ett flerfamiljshus:
• Barn som leker på dagtid.
• Att någon går ”hårt” på golvet dygnet runt.
• Att någon duschar eller kör diskmaskinen under dygnets alla timmar.
• Öppnar och stänger dörrar hela tiden.

Läs mer om störningar och se fler exempel på ljud i vardagen här