Gå direkt till innehållet
To startpage
Mina sidor

Gavlegårdarna efterlyser Valbo-minnen!

För första gången på 35 år bygger Gavlegårdarna hyreslägenheter med hiss i Valbo – men först vill de tacka de hus som står där idag. Därför vill Gavlegårdarna nu ha in minnen från Valbo och de hus som nu rivs.

– Vi vet att en fastighet är mer än bara sina väggar, fönster och sin omgivning. Som trogen Valbobo med 50 av mina 51 år boende i Valbo vet jag dessutom att det finns många fina minnen kopplade till de hus som nu ska rivas. Därför vill vi nu tacka dessa hus genom att ta del av de minnen som finns, och vem vet, kanske går något minne att integrera i de nya byggnaderna på något vis, säger Mattias Janson, Fastighetsutvecklingschef, Gavlegårdarna.

Inom kort påbörjas rivningen av byggnaderna och på platsen ska cirka 200 nyproducerade lägenheter med god tillgänglighet uppföras i etapper. Beräknad byggstart av den första etappen sker under våren 2027. Men redan nu uppmanar Gavlegårdarna alla Valbobor att dela med sig av sina minnen. Minnena samlas in via bolagets webbplats: www.gavlegardarna.se  

Kontaktuppgifter:

Angelica Lindholm, Kommunikationschef, Gavlegårdarna,
Tel: 070-086 04 45
angelica.lindholm@gavlegardarna.se

Mattias Janson, Fastighetsutvecklingschef, Gavlegårdarna,
Tel: 070-414 02 56
mattias.janson@gavlegardarna.se

Bakgrund

Det var i oktober 2022 som Gavlegårdarna kommunicerade rivning av byggnaderna på Harbovägen 14, 16, 18 och 20, Fårbovägen 8 och Trädgårdsvägen 11, 13, 15 och 17. Avtalen för befintliga hyresgäster sades upp och sista dagen för avflytt från husen var den 31 december 2024.

För att underlätta för de 120 hyresgäster som bodde på adresserna erbjöd Gavlegårdarna flyttbidrag samt utvalda kontaktpersoner för frågor och hjälp med att hitta nya bostäder. Hyresgästerna fick utöver det även tillbaka de köpoäng de hade innan de flyttade till adressen, extra köpoäng motsvarande tre kalendermånader samt möjlighet att behålla sina poäng vid tecknandet av nytt boendeavtal.

Gavlegårdarna har under tiden byggnaderna stått tomma genomfört ett lyckat projekt för återbruk. Där allt från kantsten, garageportar, växter och brevinkast har återbrukats och fått liv i nya områden och byggnader. Under perioden har också byggnaderna givit myndigheter unika övningsmöjligheter och bidragit till ett stärkt försvar.