Hoppa till innehåll

Hur påverkar Corona-spridningen Gavlegårdarnas verksamhet?

Spridningen av Corona-Covid -19 påverkar alla just nu, även oss på Gavlegårdarna. På den här sidan samlar vi aktuell information kring vår verksamhet som kan vara bra för dig som hyresgäst att känna till.

Telefon och webb löser mycket

I dagsläget kan det vara bra att vara restriktiv med personliga möten. Tänk på att du kan göra en felanmälan och många andra ärenden via telefon eller på webben.

Just nu håller vi också öppet i vårt Kundcentrum enligt ordinarie tider, vardagar 10-15. Om du besöker oss vill vi be dig att visa hänsyn till andra kunder samt våra medarbetare. Genom att hålla avstånd och undvika närkontakt bidrar vi alla till att minska smittspridning. Känner du dig det minsta sjuk stannar du naturligtvis hemma.

Längre ledtider för felanmälan

I normala fall har vi ett kundlöfte till dig som gör en felanmälan hos oss. Det innebär att vi ska ha påbörjat ditt ärende inom fem arbetsdagar. I rådande läge måste vi förlänga den här tiden till tio arbetsdagar, detta för att kunna garantera att vi klarar av att utföra de ärenden som kommer in, även med en begränsad styrka medarbetare.

Som kund kan du också fundera över om ditt ärende måste åtgärdas just nu eller om det kanske kan vänta. I så fall får du gärna återkomma till oss vid ett senare tillfälle. Vi minskar ju också risken för smittspridning om vi undviker ett hembesök hos dig som inte är nödvändigt just nu.

De nya ledtiderna är tillfälliga och kan förändras utifrån utvecklingen i stort. Vi uppdaterar aktuell information här och på Mina Sidor.

Gör din felanmälan via Mina sidor >>

Hembesök hos dig

Ska vi komma hem till dig för att utföra ett mer akut arbete? Vi kommer alltid att fråga om du eller någon i ditt hushåll har symptom på sjukdom, allt för att undvika smittspridning. Har du möjlighet att inte vara hemma när vi besöker dig, kan det vara en enkel säkerhetsåtgärd för dig och för oss.

Svårt att betala hyran

På Gavlegårdarna har vi i normala fall en regel där du som hyresgäst kan få anstånd om du har svårt att betala hyran i tid. Beslutet fattas i dialog med våra bosociala handläggare och du måste kunna visa att du med hjälp av ett anstånd har möjlighet att betala din hyra inom rimlig tid, antingen med hjälp av en avbetalning eller vid ett visst datum som sätts i överenskommelse med handläggaren.

Regeln säger att ett anstånd kan lämnas högst två gånger per år, och då med minst sex månader mellan tillfällena. Den regeln tas nu tillfälligt bort, men du måste precis som vanligt kontakta oss om du får problem att betala hyran i tid.

Även våra lokalhyresgäster har det tufft just nu. Gavlegårdarna följer regeringens riktlinjer och ger särskilt utsatta branscher en tillfällig rabatt på hyran. De företag vi inriktar oss på är caféer, restauranger och behandlingssalonger som exempelvis skönhet, massage och frisörer. Butiker för mer sällanköp såsom kläder, blommor och övrig kommersiell handel ingår även i de särskilt utsatta branscherna.

Noll tolerans mot sjukdomssymptom

Summerar man situationen gällande Corona-Covid -19 så är vi alla överens om att det just nu råder noll tolerans mot sjukdomssymptom – i de situationerna undviker vi kontakt med varandra. Men kom ihåg att du kan nå oss via telefon på 026-17 27 00 eller via webb och chatt. Vi finns här för dig och hanterar alla ärenden efter bästa förmåga utifrån rådande situation.

Om vi alla tänker på hur vi agerar, hjälper vi också till på bästa möjliga sätt.

Uppdaterad information om Corona-Covid-19 hittar du på Folkhälsomyndighetens hemsida >>