Hoppa till innehåll

Frågor och svar gällande Gavlegårdarna och Corona

Har ert Kundcentrum öppet?

Vårt Kundcentrum har öppet, men på Gavlegårdarna vill vi självklart göra vad vi kan för att minska smittspridningen i samhället. Därför ser vi helst att du funderar på om du verkligen behöver besöka vårt Kundcentrum just nu. Många vanliga ärenden och felanmälningar kan du enkelt lösa på annat sätt.
Via vår webb kan du logga in på Mina Sidor för att exempelvis registrera din felanmälan. Där når du också våra medarbetare och kan ställa din fråga i en chatt. Vill du ha personlig hjälp kan du alltid ringa vårt Kundcentrum på telefon 026-172700.

Om jag har ett ärende och måste besöka Kundcentrum?

Tänk på att hålla avstånd till våra medarbetare och andra besökare. Flytta fram ditt besök om du känner dig det minsta sjuk.

Hur gör ni vid månadsskifte när många ska flytta in och ut?

Vid månadsskifte är det många hyresgäster som måste besöka oss för att hämta eller lämna nycklar. Nyckellämningen arrangeras för närvarande utomhus och du behöver inte gå in i vårt Kundcentrum. Vid nyckelhämtning slussas ett begränsat antal besökare in till Kundcentrum för kvittens. Tillhör du en riskgrupp kan du kontakta oss så löser vi situationen, till exempel genom ett ombud som hämtar nyckeln åt dig.

Hur gör jag om jag får problem med att betala hyran?

Om du skulle få problem med att betala din hyra är det viktigt att du direkt kontaktar oss för att söka anstånd.

Läs mer om att söka anstånd >>

Jag hyr en lokal av Gavlegårdarna där jag har min verksamhet. Hur gör jag om jag får problem med att betala hyran?

Gavlegårdarna följer regeringens riktlinjer och ger särskilt utsatta branscher en tillfällig rabatt på hyran. De företag vi inriktar oss på är caféer, restauranger och behandlingssalonger som exempelvis skönhet, massage och frisörer. Butiker för mer sällanköp såsom kläder, blommor och övrig kommersiell handel ingår också i de särskilt utsatta branscherna.
Kunder som inte kontaktat oss gällande betalningar, skicka e-post till så återkommer vi för ett samtal kring vilka alternativ som är möjliga.

Läs mer på Länstyrelsens webb om tillfälliga hyresrabatter >>

Vad gäller vid felanmälningar?

I normala fall har vi ett kundlöfte till dig som gör en felanmälan hos oss. Det innebär att vi ska ha påbörjat ditt ärende inom fem arbetsdagar. I rådande läge måste vi förlänga den här tiden till tio arbetsdagar, detta för att kunna garantera att vi klarar av att utföra de ärenden som kommer in, även med en begränsad styrka medarbetare. Som kund kan du också fundera över om ditt ärende måste åtgärdas just nu eller om det kanske kan vänta. I så fall får du gärna återkomma till oss vid ett senare tillfälle. Vi minskar ju också risken för smittspridning om vi undviker ett hembesök hos dig som inte är nödvändigt just nu.

Gör din felanmälan via Mina sidor >>

Hur fungerar det om någon kommer hem till mig, exempelvis för en reparation?

Om någon av våra medarbetare behöver komma in i din bostad ser vi helst att du, om det är möjligt, inte är hemma. Det är en trygghet både för dig och för oss. Om du av någon anledning inte kan lämna bostaden vill vi att du är i ett annat rum än det där vår personal måste vistas. Har du eller någon annan i ditt hushåll symptom på sjukdom kommer besöket inte att genomföras.

Vad har ni för generella hygienregler för era medarbetare som syftar till att minska smittspridning?

Alla anställda uppmanas att ta ansvar och följa de riktlinjer som Folkhälsomyndigheten ger. Riktlinjerna finns i sin helhet på folkhalsomyndigheten.se. Vi har också nolltolerans på sjuknärvaro. Om en av våra anställda känner de minsta symptom så ska de sjukskriva sig.

Jag har fått ett brev från Sotningsväsendet om sotning och jag vill inte att någon kommer hem till mig?

Om du tillhör en riskgrupp kontaktar du Sotningsväsendet för att flytta fram ditt besök. Har du sjukdomssymptom kan du sätta en lapp på dörren så kommer de inte att gå in till dig.

Jag ska flytta och nu vill de som lämnat intresseanmälan komma på visning. Jag vill helst inte träffa någon just nu, hur gör jag?

Kontakta oss så kan vi hjälpa till med att genomföra visningen på ett annat sätt. Det finns olika sätt vi kan lösa det på som t ex

  • att visa endast en person åt gången
  • att vi kan visa bostaden när kund inte är hemma
  • att hålla visningarna korta med en snabb visit i hall tillsammans med ritning och eventuella foton
  • att filma och/eller fota sin bostad och dela med bostadssökande för att helt undvika hembesök